Artikelen

/Artikelen/

De logica van de liefde

2018-07-04T09:48:21+00:00

De logica van de liefde is fascinerend. Niets is toevallig. Vrouwen ruiken of mannen veel testosteron hebben en mannen zien hoe vruchtbaar vrouwen zijn. De meeste elementen die voor liefde belangrijk zijn, zijn minstens zo belangrijk voor effectieve beïnvloeding van gedrag in onze leefomgeving. De l […]

De logica van de liefde2018-07-04T09:48:21+00:00

Effectieve beïnvloeding van Afvalscheiding

2018-07-04T09:49:47+00:00

Onderzoek naar de effectiviteit van gedragsinterventies op het afvalscheidingsgedrag van burgers. Hierbij is gekeken naar de relatie tussen afvalscheidingscampagnes, gedragsprincipes, afvalscheidingsgedrag, gebruikte gedragsprincipes in landelijke campagnes, inzet van kennis over gedragsbeïnvloeding […]

Effectieve beïnvloeding van Afvalscheiding2018-07-04T09:49:47+00:00

Van kauwgom kauwen krijg je betere ideeën

2018-07-04T09:50:12+00:00

In het vorige artikel is uitgelegd wat de succesfactoren zijn voor het realiseren van een goed idee. Maar minstens zo interessant is de vraag: ‘Hoe ontstaat eigenlijk een goed idee?’ Een nieuw idee komt voort uit nieuwe verbindingen tussen afzonderlijke gebieden in je hersenen. Die nieuwe verbinding […]

Van kauwgom kauwen krijg je betere ideeën2018-07-04T09:50:12+00:00

Vertrouwen kan je uitlokken door positieve aandacht en oxytocine

2018-07-04T09:50:49+00:00

Iemand vertrouwen is risicovol. De persoon die jij vertrouwt kan jou immers benadelen. Maar als beide partijen echt op elkaar kunnen rekenen, dan neemt de efficiency en daarmee de winst voor beiden sterk toe. In projecten is vertrouwen daarom zeer waardevol. Onderzoek laat zien dat vertrouwen tussen […]

Vertrouwen kan je uitlokken door positieve aandacht en oxytocine2018-07-04T09:50:49+00:00

Beter een goed verhaal dan feitelijke onderbouwing

2018-07-04T09:36:37+00:00

Verhalen overtuigen beter dan feiten. Dat vertel ik vaak als ik uitleg hoe je mensen kunt aanzetten tot duurzamer gedrag. Het vertellen van verhalen om mensen een boodschap te geven werkt al duizenden jaren. Maar waarom werkt dat eigenlijk zo goed? En waarom hebben we moeite met feitelijke informati […]

Beter een goed verhaal dan feitelijke onderbouwing2018-07-04T09:36:37+00:00

Grenzeloze werkelijkheid

2018-07-04T09:36:59+00:00

Op de A2, tussen Utrecht en Amsterdam, rijd je op een zes-baans, kaarsrechte weg waar het vaak niet druk is. Af en toe zie je borden die aangeven dat de maximale snelheid 100 km/uur is, waarschijnlijk in verband met fijnstof uitstoot en geluidsoverlast. De gemiddelde automobilist ervaart hier een we […]

Grenzeloze werkelijkheid2018-07-04T09:36:59+00:00

Een goede campagne start met een hersenscan!

2018-07-04T09:37:35+00:00

Campagnes worden gebruikt om gedrag te veranderen. Mensen worden bijvoorbeeld aangezet om  minder hard te rijden, meer cola te kopen of in Almere te komen wonen. Veel campagnes richten zich op wat mensen zouden moeten weten of denken. Uit gedragsonderzoek blijkt echter dat wat mensen weten en denken […]

Een goede campagne start met een hersenscan!2018-07-04T09:37:35+00:00

Building with Nature vraagt om slimmer inspelen op weerstand

2018-07-04T09:37:58+00:00

De natuur is grillig. ‘Building with Nature’, het gebruik maken van natuurlijke processen, spaart waarschijnlijk kosten en kan leiden tot betere oplossingen, maar het geeft ook onzekerheid over inzet en resultaat. In de hersenen van de betrokken waterbeheerder, grondeigenaar of gebiedsontwikkelaar r […]

Building with Nature vraagt om slimmer inspelen op weerstand2018-07-04T09:37:58+00:00

Fun theorie tegen zwerfafval (met video)

2018-07-04T09:38:39+00:00

Zwerfafval in de openbare ruimte is een toenemende ergernis voor bewoners, bezoekers en ondernemers. Ook medewerkers van gemeenten weten zich soms geen raad meer met de stroom zwerfaval. Juist beïnvloeding van gedrag blijkt succesvol om de hoeveelheid zwerfafval in te dammen. Sommigen maatre […]

Fun theorie tegen zwerfafval (met video)2018-07-04T09:38:39+00:00